Welk remsysteem is nu het beste?

2017-10-03

WELK REMSYSTEEM IS NU HET BESTE?

Traditioneel hadden zowel racefietsen als mountainbikes velgremmen. Bij de doorontwikkeling werden aanvankelijk alleen mountainbikes uitgerust met schijfremmen, maar deze trend heeft zich inmiddels doorgezet naar racefietsen

 

Velgremmen technisch

Aanvankelijk werden velgremmen altijd mechanisch bediend en bij racefietsen is dat nog steeds het geval. Door met de remgreep een kabel aan te trekken werden de remblokken naar de velg getrokken. Dit zorgt voor het remmende effect. Bij mountainbikes werden vervolgens ook velgremsystemen met hydraulische bediening uitgerust. Bij dit systeem wordt vanuit de remgreep olie in de leiding geduwd, die vervolgens de remblokken tegen de velg duwen.

 

Schijfremmen technisch

Ook bij schijfremmen bestaat de hydraulische en mechanische variant. Hydraulische bediening bestaat ook hier uit het in de remkabel spuiten van olie. De olie die bij de hydraulische bediening in de kabel wordt gespoten drukt aan het andere uiteinde tegen de zuigers in de remklauw. Deze drukken vervolgens op de remschijf. Schijfremmen met mechanische bediening hebben gewoon een kabel die aan de zuigers trekt, waardoor de remklauw naar de remschijf getrokken/geduwd wordt.

 

Vergelijking

Welk remsysteem is nu het beste? Hierbij willen we niet het verschil tussen mountainbiken en racefietsen benoemen, maar een meer algemene benadering geven. Enkele nadelen van velgremmen zijn:

- bij nat weer verliezen ze een groot deel van het remvermogen.

- velgremmen zijn gevoelig voor vuil. Dit is vooral bij mountainbiken een groot nadeel. Zodra de velg onder het vuil zit gaat dit ten koste van het remvermogen en daarnaast zal de velg veel sneller slijten.

- zodra (door spaakbreuk of welke reden dan ook) er een slag in het wiel zit kan met een velgrem niet meer geremd worden. Vaak moet het remsysteem dan 'open' gezet worden, omdat anders het wiel niet meer vrij kan ronddraaien.

- een versleten velg kan gevaarlijke situaties opleveren, waarbij ernstige ongelukken kunnen gebeuren. Het remoppervlak wordt op een bepaald moment zo dun dat het de druk van de band niet meer aankan.

 

Een schijfrem kent een aantal van deze problemen niet. Zo levert een schrijfrem een grotere remkracht, zeker bij nat weer. Ook is deze remkracht, zeker bij gebruikmaking van een hydraulisch remsysteem beter doseerbaar. Wordt in vuil terrein gereden, denk hierbij vooral aan mountainbiken, dan is een schijfrem minder gevoelig voor dit vuil en blijft de remkracht in stand, zonder de velgslijtage. Het is dus ook duurzamer.

Toch heeft een schijfrem ook wat nadelen.

- Schijfremsystemen zijn niet universeel uitwisselbaar, aangezien de remschijf die op het wiel zit moet passen bij het remsysteem dat op de vork zit. Hierdoor wordt het snel wisselen van een wiel tijdens een wedstrijd moeilijker. Dit is vooral bij wielerwedstrijden op de weg een probleem.

- Schijfremblokjes zijn duurder dan traditionele remblokjes. Deze gaan echter wel weer langer mee door de mindere slijtage.

- Bij het maken van een noodstop komen er gigantische krachten op de spaken, met mogelijke spaakbreuk tot gevolg. Dit is wel hoofdzakelijk een nadeel voor de mountainbike en minder voor de racefiets.

 

De intrede van schrijfremmen op de racefiets is niet meer terug te draaien. Het echte succes van de schrijfrem zal tijdens wedstrijden moeten blijken. Twee problemen die nog opgelost moeten worden is de uitwisselbaarheid en de duurzaamheid. Uitwisselbaarheid is nog een probleem, omdat het wisselen van een racewiel met steekassen en schrijfrem nu eenmaal langer duurt dan het wisselen van een wiel met velgrem. De duurzaamheid kan een probleem worden indien een koers van 5 tot 6 uur verreden wordt in extreem slecht weer over een aantal zware cols. Het risico bestaat dat de schrijfremblokjes dit niet volhouden. Een directe oplossing hiervoor is nog niet voorhanden, maar het probleem heeft zich ook nog niet echt voorgedaan. In het veldrijden en mountainbiken speelt dit probleem natuurlijk niet.

Kom gerust beide versies testen tijdens onze opendeurdagen op 28 en 29 oktober